lördag 26 april 2014

Ett lyckat nordiskt musiksamarbete

Jag har hittills inte sett Kalle Moraeus i verkligheten. Jag har varit på väg att åka till Dalhalla (se årets programför att se honom där men har inte kommit till skott - ännu. Men jag gillar Kalle och hoppas få se honom inte bara i TV.

Däremot har jag sett Linda Lampenius i verkligheten och just i Dalhalla. Hon är ju också en mycket duktig violinist även om hon inte är från Orsa utan från Finland. Men nu bor hon i Sverige.

En annan violinist som blev världsberömd genom att vinna "Eurovision Song Contest" 2009  är Alexander Rybak. Jag trodde att han var en helt igenom norsk gutt som kanske börjat spela Hardangerfela som barn och sedan gått över till violin. Ja, han är norsk nu och bor utanför Oslo men han var född i Vitrysslands huvudstad Minsk.

Klicka gärna ovan på länkarna till artiklar om de tre artisterna på Wikipedia. Det är helt klart tre onormalt begåvade och framgångsrika musikanter och alla med en imponerande musikalisk bakgrund. Ännu mer information finns på deras egna webbplatser:

Alexander Rybaks officiella webbplats
Kalle Moraeus officiella webbplats
Linda Lampenius officiella webbplats

Vad skulle hända om de här tre musikaliska virtuoserna skulle släppas loss på samma scen? Är det någon som har sett och hört dem spela tillsammans? Det skulle väl i så fall vara publiken på Skansen när den här TV-sändningen gjordes.

(Dubbelklicka gärna på bilden för att se videon i helskärmsläge och klicka en gång till för att starta. Då uppstår ljuv musik med bra ljud och bildkvalitet)

Inga kommentarer: